Spis Treści:

1. Dlaczego oddychanie przez nos jest bardziej efektywne?
2. Nos jako Cud Natury
3. Tlenek Azotu – ćwiczenia na odblokowanie nosa
4. Oddychanie Ustami – Praca dla dentystów i fizjoterapeutów
5. Jak przestawić się na oddychanie przez nos
*Ciekawostka
6. Podsumowanie

Cześć, dzisiaj przedstawię Wam, dlaczego nos jest tak wspaniałym narzędziem do oddychania przez 99% czasu. Jak wpływa na nasz sen, samopoczucie, stres, a nawet wygląd naszej twarzy. W jaki sposób przestawić się na oddychanie w ten sposób? Jak oczyścić swój nos, aby móc w przyjemny sposób oddychać, a nie jedynie bić się z katarem.

Jak to nosem przez 99% czasu? Przecież oddychając ustami, nabieramy dużo więcej powietrza. Tak sobie pewnie myślisz, czytając ten wstęp. Już spieszę z wyjaśnieniem.

Faktycznie oddychając przez usta, nabieramy więcej powietrza, ba nabieramy nawet więcej tlenu. Musimy jednak zrozumieć fakt, że tlen jest dla nas naprawdę wartościowy, dopiero gdy zostanie użyty do zasilania mięśni i tkanek. Tak się składa, że tlen musi współpracować z dwutlenkiem węgla (CO2), aby móc to uczynić.

Sam tlen właściwie znajduje się w naszym krwiobiegu przez zdecydowaną większość czasu w podobnych granicach, tzn. między 95 a 99% wysycenia. Dlatego też tak jak powyżej. Powinniśmy skupić się nie na próbie złapania tlenu, tylko na jak najlepszym jego wykorzystywaniu.

Do tego będzie potrzebny nam właśnie dwutlenek węgla. Jest on pewnego rodzaju kluczem do „otwarcia” hemoglobiny, aby uwolniła tlen. Tlen, który później dostanie się do miejsca docelowego, czyli tkanek i mięśni.

Zależeć więc będzie nam na utrzymaniu większej ilości CO2 we krwi. Oddychanie przez usta nie pomoże nam w tym zadaniu. Będziemy nabierać coraz to więcej powietrza, jednocześnie niestety jednocześnie pozbywając się drogocennego dla nas dwutlenku węgla.

Nasz wstęp możemy podsumować starą dobrą zasadą – „Nie liczy się ilość a jakość”

Nie chcemy nabierać więcej tlenu z powietrza. Chcemy go jak najlepiej użyć, a do tego kluczem jest dwutlenek węgla.

 

Nos jako kolejny cud natury

Ilość wdychanego i wydychanego powietrza nie jest jedynym powodem, dla którego nos jest zdecydowanie lepszym sposobem oddychania.

Przejdźmy do opisu, jak cudownym narzędziem jest nasz nos.

Coś, co może Cię zdziwić – nos, który widzimy na co dzień to tylko 30% jego prawdziwej objętości. Jego duża część jest schowana głębiej. Spójrz na obrazek poniżej ↓

[Link]

Co się dzieje, gdy wdychamy powietrze, o powiedzmy temperaturze 6°C podczas spaceru czy biegania podczas zimy? Wpada ono do naszego krwiobiegu i sieje spustoszenie? Absolutnie nie, nasz kochany nos ogrzewa to powietrze. Już po dotarciu do tylnej ściany gardła to powietrze będzie miało temperaturę 30°C, a gdy dotrze do pęcherzyków płucnych już 37°C.

Nasz nos powoduje także zwiększenie wilgotności powietrza do 100% oraz stanowi naturalny filtr niszcząc większość zarazków i bakterii.

 

Tlenek Azotu

Poznaj też nowy związek – tlenek azotu. Jeżeli miewasz problemy z zapchanym nosem, zaraz pokażę Ci ćwiczenie, gdzie tlenek azotu ukaże, co potrafi. Najpierw, jednak chwila teorii.

Związek ten rozluźnia mięśnie gładkie, które znajdują się na ściankach dróg oddechowych. Skutkuje to ich rozszerzeniem – coś pięknego. Kiedy tlenek azotu jest więc wydzielany, zapytasz? Między innymi przy wstrzymywaniu oddechu.

I tutaj przechodzimy płynnie do jednego z 2 ćwiczeń na przeczyszczenie nosa. Będzie to najprostsze w świecie wstrzymanie oddechu. Zakończymy je głębokim wdechem przez nos, aby wytworzony tlenek azotu trafił do płuc.

Nie wykonuj tego ćwiczenia, jeżeli jesteś w ciąży lub masz problemy z nadciśnieniem.

Ćwiczenie:

Zrób całkowity wydech nosem i wstrzymaj powietrze, zatykając swój nos palcami. Siedź spokojnie albo dodaj do tego ruchy głową na boki lub do przodu i do tyłu. Kiedy poczujesz mocną potrzebę zaczerpnięcia powietrza, zrób mocny wdech przez nos i powróć do spokojnego oddychania.

Nie jest to moment na podsycanie swojego ego. Nie forsuj się więc z sygnałami, które podaje Ci organizm i nie próbuj wytrzymać, dłużej niż możesz. Nie wykonuj także tego ćwiczenia w wodzie czy też podczas prowadzenia samochodu.

Daj znać w komentarzu, czy ćwiczenie Ci pomogło. U jednych rezultaty mogą ukazać się już po pierwszej próbie, u innych będzie to wymagało systematycznej pracy.

Drugie ćwiczenie ciężko będzie mi opisać, gdyż polega na uciskaniu twarzy w poszczególnych miejscach, załączam więc film – [Link]

 

Oddychanie Ustami, Czyli Więcej Pracy Dla Dentystów

Przygotowując się do tego artykułu, natrafiłem na wiele postów oraz filmów dentystów podkreślających fatalne skutki długotrwałego oddychania ustami przez dzieci:

Podkreślają oni takie elementy jak:

Oddychanie przez usta powoduje wysuszenie śliny, która jest naturalną sprzątaczką jamy ustnej. Co następnie skutkuje zwiększeniem ilości bakterii prowadzących do mniejszego zwapnienia zębów, łamliwości, ubytków oraz powoduje spuchnięcie dziąseł.

Dowiedziałem się, także że prawidłowe ustawienie języka jest wbrew grawitacji. Język bowiem powinien przylegać do górnego dziąsła!

[Link]

Chwila zastanowienia i uświadamiamy sobie, że przy oddychaniu ustami język z automatu ląduje na dole jamy ustnej.

Długotrwałe przebywanie języka w tej pozycji powoduje rozrost żuchwy ponad normę, co skutkuje:

-Zwężeniem jamy nosowej

-Zwężeniem zatok

-Wydłużeniem twarzy

-Zwężeniem dróg oddechowych.

Każda z powyższych zmian predysponuje nas jeszcze bardziej do próby oddychania przez usta, co tworzy błędne koło.

Osoby oddychające ustami miewają także problemy z wymawianiem głoski „s”. Z uwagi na to, że ich języki są zbyt wysunięte.

Oddychanie ustami prowadziło również, do wad postawy (głowa wysunięta do przodu). Spowodowane jest to wymienionym przeze mnie wcześniej zwężeniem dróg oddechowych. Organizm stara się to zrekompensować wysunięciem głowy do przodu, próbując rozszerzyć ściśnięte drogi oddechowe.

Spójrz na grafikę, która pokazuje ogrom zmian, jakie zachodzą na ludzkich twarzach przy długotrwałym oddychaniu w nieprawidłowy sposób.

[Link ENG]

Jeżeli długotrwałe efekty Cię nie przekonują, pamiętaj o tym, że oddychanie przez usta to także nieświeży oddech 😉

Oddychanie nosem to także lepsza praca mózgu w porównaniu do oddychania przez usta.

A zanim będziemy pracować naszym mózgiem, musimy się porządnie wyspać. Niestety, oddychanie ustami to także, dużo mniejsza ilość tak ważnego dla nas snu głębokiego

Pozwólcie, że nie omówię w tym artykule oddychania podczas uprawiania sportu. Muszę się do tego lepiej przygotować 🙂

 

Jak przestawić się na oddychanie przez nos?

Okej, znasz teraz sporą ilość zalet oddychania nosem i konsekwencji chronicznego oddychania przez usta. Tylko co z tym zrobić?

Przedstawię Ci teraz jak przestawić się na prawidłową metodę oddychania.

Zacznijmy od snu

Metoda może Cię lekko zdziwić i zaniepokoić. Użyjemy taśmy do zaklejenia ust, aby sforsować organizm do oddychania przez nos.

Metoda ta była już wielokrotnie wykorzystywana i okazała się niesamowicie skuteczna. Do zaklejenia twarzy polecam plaster chirurgiczny, jego cena jest znikoma [Link]. Umieść plaster na środku ust, pionowo.

Upewnij się, możesz nadal lekko oddychać przez usta dla bezpieczeństwa, oraz że w razie potrzeby będziesz potrafił zdjąć szybko taśmę nawet językiem czy mocnym szerokim otwarciem ust. Stosuj tę metodę tylko wtedy gdy Twój nos jest zdolny do prawidłowego oddechu, tzn. nie przechodzisz teraz żadnej alergii, twój nos nie jest zapchany od kataru itp. Stosuj tę metodę z głową.

Staraj się spać na boku, a nie na plecach czy zwrócony ku poduszce. Taka pozycja będzie sprzyjała oddychaniu przez nos.

Efekty mogą się pojawić po 1, jak i po dopiero 10 nocy. Bądź cierpliwy.

Drugi sposób, w jaki będziemy starać się przestawić na oddychanie nosem, to samokontrola w ciągu dnia. Co mam na myśli?

Musisz zwracać uwagę i pamiętać o tym, aby oddychać przez nos, użyj do tego przypomnień w telefonie czy też karteczek przylepionych w kilku miejscach domu.

Będzie się to dla Ciebie stawać coraz bardziej naturalne oraz zadziała siła nawyku.

 

Ciekawostka

W amerykańskiej kulturze zwrot “mouth breather” (oddychający przez usta), używany jest jako obraza. Nazywa się tak osoby głupie.

Ci, którzy oglądali Stranger Things, pewnie zwrócili na to uwagę

 

 

Podsumowanie

Oddychanie nosem to naturalny dla ludzi sposób oddychania. Powoduje on, dużo lepsze wykorzystywanie tlenu w mięśniach i tkankach. Utrzymuje organizm w stanie przywspółczulnym, czyli stanie odpoczynku. Pozwala na bardziej jakościowy sen.

Długotrwałe oddychanie przez usta prowadzi do częstszych wizyt u dentysty, powoduje wady postawy oraz wpływa negatywnie na kształtowanie się twarzy.

Istnieją metody, na przejście z oddychania przez usta do oddychania nosem, jak i metody na oczyszczanie nosa.

Dzięki za przeczytanie tego artykułu. Życzę owocnych testów ćwiczeń i wykorzystywania zdobytej wiedzy. A jeśli, Ty dziękujesz mi za pracę nad tym artykułem. Zostaw, proszę po sobie komentarz, choćby jedno słowo. Dzięki!